Δεν ήξερες… Δε ρώταγες;

Οι παρακάτω παρατηρήσεις σχετικά με τις απαντήσεις (στο θέμα Δ4 – βιολογία προσανατολισμού 2017) που κυκλοφόρησαν σήμερα στο διαδίκτυο, αφορούν αποκλειστικά βιολόγους και όχι μαθητές.

Το θέμα Δ4, που όπως βλέπουμε ζητούσε μόνο τους πιθανούς γονότυπους και την αντίστοιχη διασταύρωση:

Παρακάτω βλέπουμε τη λογική (και φυσιολογική) απάντηση από την ΠΕΒ.

Ακολουθούν δύο απαντήσεις που κυκλοφόρησαν σήμερα στο διαδίκτυο:

Η πρώτη όπως βλέπουμε εκτός από τους γονοτύπους και την διασταύρωση, χαρακτηρίζει και το κάθε άτομο που προκύπτει απ΄ αυτή. Συγκεκριμένα παρουσιάζει 3 άτομα σαν φυσιολογικά (αλλά στα δύο αναφέρει ότι είναι ετερόζυγα – για να είμαστε δίκαιοι) και ένα άτομο να πάσχει από δρεπανοκυτταρική αναιμία και β-θαλασσαιμία ταυτόχρονα.

Στη δεύτερη απάντηση βλέπουμε και πάλι ότι εκτός από τους γονοτύπους, την διασταύρωση, αλλά και τον χαρακτηρισμό του κάθε ατόμου, να υπάρχει και μία φαινοτυπική αναλογία. Σχετικά με τον χαρακτηρισμό του κάθε ατόμου, τα πράγματα είναι μάλλον λίγο καλύτερα από την προηγούμενη περίπτωση, καθώς τα δύο (από τα τρία) φυσιολογικά άτομα, εδώ χαρακτηρίζονται ορθά ως φορείς της δρεπανοκυτταρικής αναιμίας και ως φορείς της β-θαλασσαιμίας. Δεν είπε κανένας βέβαια ότι δεν είναι φυσιολογικά τα συγκεκριμένα άτομα, αλλά δεν παύουν να είναι φορείς (αναφέρονται όμως σαν ετερόζυγα). Και ερχόμαστε στο χαρακτηρισμό των τελευταίων ατόμων που εδώ ο συντάκτης της απάντησης τα αποκαλεί πάσχοντες με ΣΟΒΑΡΗ αναιμία. Πως λέμε ΚΑΛΑ ΕΙΣΑΙ ΣΟΒΑΡΟΣ; Κάτι τέτοιο μου θύμισε.

Γενική παρατήρηση: Είναι εκνευριστικό καταρχήν όλοι αυτοί οι ειδικοί των απαντήσεων θεμάτων Πανελλαδικών εξετάσεων να απαντάνε σε ανύπαρκτα ερωτήματα. Ποιος ζήτησε να χαρακτηριστούν τα άτομα της διασταύρωσης και ποιος ζήτησε φαινοτυπική αναλογία. Ένα το κρατούμενο. Δεύτερον. Αφού αυτοί οι ειδικοί πήραν την απόφαση να χαρακτηρίσουν το κάθε άτομο της διασταύρωσης δεν έψαχναν τουλάχιστον μέσα στο σχολικό βιβλίο να βρουν πως λέγονται τα άτομα ββs; Δηλαδή τα άτομα που είναι ετερόζυγα και για την δρεπανοκυτταρική αναιμία αλλά και για τη β-θαλασσαιμία; Δηλαδή τα άτομα που πάσχουν από μικροδρεπανοκυτταρική αναιμία;

Και δεν θα το έκανα θέμα, αλλά αυτοί το ξεκίνησαν πρώτοι! Γενικό συμπέρασμα: Απαντάμε επακριβώς σ’ αυτό που ρωτάει το θέμα (πρωτίστως οι μαθητές στο γραπτό τους), αλλά και εμείς που βγάζουμε τις απαντήσεις, για να μην αγχώνονται οι μαθητές που τις βλέπουν και έχουν εσφαλμένα στη συνέχεια την άποψη ότι έχασαν μόρια, ενώ αυτό δεν συμβαίνει στην πραγματικότητα. Και όταν πάμε να το παίξουμε μεγάλοι και τρανοί (βιο)επιστήμονες ψάχνουμε (ακόμα και στα ένθετα του σχολικού βιβλίου) και όταν δεν ξέρουμε κάτι, ρωτάμε.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *