Το βιβλίο Βιολογίας Γενικής Παιδείας

Το παρακάτω άρθρο γράφτηκε το Σχ. έτος 2007-2008.

Ψαχούλευα τη βιβλιοθήκη μου. Εκεί κάπου χαμηλά βρήκα τα χειρόγραφα που δίναμε ΤΟΤΕ στους μαθητές μας στο φροντιστήριο. Στους δευτεροδεσμίτες! Το λες με περηφάνια!

Γιατροί, φαρμακοποιοί, οδοντίατροι, βιολόγοι, οι περισσότεροι σήμερα. Τότε που όταν έφτανε το καλοκαίρι, ξεκινούσε το άγχος της επόμενης χρονιάς. Τα πήγα καλά τη χρονιά που πέρασε, είχε επιτυχίες το φροντιστήριο, είχαμε πολλές ιατρικές;

Καλώς ή κακώς ο ήλιος των δεσμών άρχισε κάποια στιγμή να δύει. Και ήρθε το νέο σύστημα. Γεράσιμος Αρσένης. Σας λέει τίποτα αυτό το όνομα;

Οι πανελλήνιες στη Β΄ λυκείου; Τα 13 μαθήματα;

Οι ώρες για τους βιολόγους των φροντιστηρίων αυξήθηκαν κατά 200%!

Η ύλη του βιβλίου των δεσμών έσπασε στα τέσσερα. Δύο μαθήματα (γενικής και θετικής κατεύθυνσης) στη Β’ λυκείου και άλλα δύο (και εδώ, γενικής και θετικής κατεύθυνσης) στη Γ’ λυκείου. Στη ζωή μας πλέον, άρχισαν να μπαίνουν νέες καταστάσεις. Π.χ. το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και η τράπεζα θεμάτων, το τριπλό βιβλίο το ΑΣΕΠ.. Αλλά ας μην ξεφύγω απ’ το θέμα μας, που είναι το βιβλίο βιολογίας γενικής παιδείας Γ΄ λυκείου που είναι κομμάτι της νέας τάξης των πραγμάτων εκείνης της εποχής. Σχολικό έτος 1999-2000: Διδάσκεται για πρώτη φορά στα σχολεία το βιβλίο γενικής παιδείας (χαρακτηριστικό εξώφυλλο: το πράσινο βατραχάκι με τα κόκκινα μάτια – «green tree frog»). Για αρκετά χρόνια, ιδέες- θέματα πανελληνίων, αλιεύονταν απ’ αυτό το βιβλίο.

Η ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΤΟΥ ΕΝ ΛΟΓΩ ΒΙΒΛΙΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΠΑΡΑΚΑΤΩ:
1. ΜΠΑΡΩΝΑ-ΜΑΜΑΛΗ ΦΩΤΕΙΝΗ, Δρ Βιολογίας, καθηγήτρια B/βάθμιας Εκπαίδευσης.
2. ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, Δρ Βιολογίας, καθηγητής B/βάθμιας Εκπαίδευσης.
3. ΜΠΟΥΡΜΠΟΥΧΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, Βιολόγος, καθηγητής B/βάθμιας Εκπαίδευσης.
4. ΠΕΡΑΚΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ, Δρ Βιολογίας, μον. Πάρεδρος Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

Το βιβλίο αυτό διδάχθηκε και την επόμενη χρονιά, δηλαδή το σχολικό έτος 2000-2001. Μέχρι εδώ όλα ωραία και καλά. Κάτι ανέφερα παραπάνω για το «τριπλό βιβλίο» το θυμάστε; Δείτε παρακάτω την πίκρα ενός συναδέλφου:

«Τα παραπάνω βιβλία εγκρίθηκαν από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, το έτος 2000, ως εναλλακτικό διδακτικό πακέτο για σχολική χρήση από τους μαθητές της Β’ και Γ’ τάξης του Ενιαίου Λυκείου. Δεν έφτασαν όμως ποτέ στα σχολεία …..!!!»

Κι άλλη λοιπόν συγγραφική ομάδα: Κυρτάτα Ε., Λεωνίδας Ε., Μαραγκάκη Χ., Μαργαρίτης Λ., Μολφέτας Σ., Ντράνος Γ.

Το σχολικό έτος 2001-2002 επιλέγεται εντελώς ξαφνικά το 3ο βιβλίο, αυτό της πανελλήνιας ένωσης βιολόγων, ή οποία αργότερα μετονομάσθηκε σε πανελλήνια ένωση βιοεπιστημόνων.

Στο βιβλίο αυτό (Α’ ΕΚΔΟΣΗ / 2001 – ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΕ ΑΛΛΗ) διαβάζουμε ότι:
«Η συγγραφή αυτού του βιβλίου είναι αποτέλεσμα συλλογικής εργασίας μελών της Πανελλήνιας Ένωσης Βιολόγων, στα πλαίσια του διαγωνισμού του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για τη συγγραφή διδακτικών βιβλίων Βιολογίας της Β’ και Γ’ Λυκείου. (Ενέργεια 1.1α του ΕΠΕΑΕΚ – Β’ ΚΠΣ).

ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΗ ΟΜΑΔΑ:
1. Αδαμαντιάδου Σμαράγδα, Βιολόγος Μέλος του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων
2. Αλαχιώτης Σταμάτης, Καθηγητής Γενετικής Πανεπιστημίου Πατρών
3. Βώκου Δέσποινα, Αναπλ. Καθηγήτρια Οικολογίας Αριστοτελείου Παν/μίου Θεσ/νίκης
4. Γεωργάτου Μαρία, Βιολόγος Καθηγήτρια Μέσης Εκπαίδευσης.
5. Γιαπιτζάκης Χρήστος, Δρ. Μοριακός Γενετιστής
6. Καστρίτσης Κωσταντίνος, Καθηγητής Βιολογίας Αριστοτέλειου Παν/μίου Θεσ/νίκης
7. Νοταράς Δημήτρης, Βιολόγος M.Sc, Καθηγητής Εκπαιδευτηρίων «Γείτονα»
8. Φλωρεντίν Λίνα, Δρ. Μοριακή Βιολόγος Κυτταρογενετίστρια
9. Χατζηγεωργίου, Γεώργιος, Ανοσοβιολόγος

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΠΙΒΛΕΨΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ
Αλαχιώτης Σταμάτης, Καθηγητής Γενετικής Πανεπιστημίου Πατρών
Καστρίτσης Κωσταντίνος, Καθηγητής Βιολογίας Αριστοτέλειου Παν/μίου Θεσσαλονίκης
Αδαμαντιάδου Σμαράγδα, Βιολόγος Μέλος τον Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων

Επιμέλεια-συντονισμός ομάδων εργασίας: Μ .Μπουγά

Διακρίνουμε ότι ανάμεσα στην 9μελή συγγραφική ομάδα, φαντάζουν τα ονόματα τριών καθηγητών Παν/μίου, των κ.κ. Σταμάτη Αλαχιώτη (Παν/μίο Πατρών), Δέσποινας Βώκου, και Κωσταντίνου Καστρίτση (του Αριστοτελείου Παν/μίου Θεσ/νίκης).
Επίσης παρατηρούμε ότι στην συγγραφική ομάδα, υπάρχει ένα «μέλος του διεθνούς συμβουλίου μουσείων», ένας «μοριακός γενετιστής», μία «κυτταρογενετίστρια» και ένας «ανοσοβιολόγος». Βιολόγος όμως καθηγήτρια μέσης εκπαίδευσης, υπάρχει μόνο μία.

Επίσης εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι σε σχολικό βιβλίο αναφέρεται το όνομα γνωστού ιδιωτικού σχολείου, στην ειδικότητα ενός από τους συγγραφείς του.
Το βιβλίο αυτό, παρά τη «συλλογική εργασία», παρά το γεγονός ότι στην ομάδα υπήρξαν βαρύγδουπα ονόματα και ειδικότητες, δέχτηκε θύελλα αντιδράσεων και αρνητικών κρητικών, αλλά παρ’ όλα αυτά η χρονιά «κύλησε». Χρονιά όμως κατά την οποία το συγκεκριμένο βιβλίο αναμορφώνονταν. Ριζικά θα μπορούσαμε να πούμε.

Έτσι το επόμενο σχολικό έτος (2002-2003) κυκλοφόρησε η αναμορφωμένη έκδοση. Διαβάζουμε πλέον στην νέα έκδοση ότι:
«Η συγγραφή του βιβλίου είναι αποτέλεσμα συλλογικής εργασίας μελών της Πανελλήνιας Ένωσης Βιολόγων, στα πλαίσια του διαγωνισμού του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για τη συγγραφή διδακτικών βιβλίων Βιολογίας της Β’ και Γ’ Λυκείου».
Το Β’ ΚΠΣ πήγε περίπατο, αλλά μικρό το κακό.

Η ΑΝΑΜΟΡΦΩΜΕΝΗ ΕΚΔΟΣΗ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΤΗΣ Α’ ΕΚΔΟΣΗΣ:
1. ΑΔΑΜΑΝΤΙΑΔΟΥ ΣΜ., βιολόγος, μέλος του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων.
2. ΓΕΩΡΓΑΤΟΥ Μ., βιολόγος, καθηγήτρια B/βάθμιας Εκπαίδευσης.
3. ΓΙΑΠΙΤΖΑΚΗΣ Χ., Δρ Μοριακής, γενετιστής.
4. ΛΑΚΚΑ Α., DEA Μοριακής Βιολογίας, DEA Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, καθηγήτρια  B/βάθμιας Εκπαίδευσης. (Συμμετοχή μόνο στον Εργαστηριακό Οδηγό)
5. ΝΟΤΑΡΑΣ Δ., βιολόγος, M.Sc, ιδιωτικός εκπαιδευτικός B/βάθμιας Εκπαίδευσης.
6. ΦΛΩΡΕΝΤΙΝ Ν., Δρ Μοριακής Βιολογίας, κυτταρογενετίστρια.
7. ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ Γ., ανοσοβιολόγος.
8. ΧΑΝΤΗΚΩΝΤΗ ΟΛ., Δρ Βιολογίας, καθηγήτρια B/βάθμιας Εκπαίδευσης. (Συμμετοχή μόνο στον Εργαστηριακό Οδηγό)

ΟΜΑΔΑ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΗΣ Α’ ΕΚΔΟΣΗΣ
ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΑΚΗ ΜΑΡΙΑΝΝΑ, Δρ Βιολογίας, εντεταλμένη επίκουρος καθηγήτρια Βιολογίας
ΠΑΝΤΑΖΙΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, βιολόγος, ιδιωτικός εκπαιδευτικός.

Έκπληξη προκαλεί το γεγονός ότι η συγγραφική ομάδα είναι πλέον 8μελής! Θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς ότι ξέχασαν ενδεχομένως κάποιο όνομα; Η απάντηση είναι όχι. Παρατηρούμε ότι δίπλα σε δύο από τα οκτώ ονόματα, υπάρχει η παρατήρηση «Συμμετοχή μόνο στον εργαστηριακό οδηγό». Έχουμε λοιπόν και λέμε: Οκτώ οι συγγραφείς μείον δύο οι συμμετέχοντες στον εργαστηριακό οδηγό μας κάνει έξι. Ποιοι είναι οι τρεις συγγραφείς που λείπουν; Και γιατί λείπουν; Στο πρώτο ερώτημα, απαντά κανείς με σχετική ευκολία κάνοντας απλά σύγκριση των δύο συγγραφικών ομάδων. Τα ονόματα που λείπουν είναι των τριών καθηγητών Παν/μίου, των κ.κ. Σταμάτη Αλαχιώτη, Δέσποινας Βώκου, και Κωσταντίνου Καστρίτση. Το δεύτερο ερώτημα είναι μάλλον αναπάντητο.. Επίσης παρατηρούμε ότι ο συγγραφέας καθηγητής των εκπαιδευτηρίων «Γείτονα» έγινε απλά «ιδιωτικός εκπαιδευτικός B/βάθμιας εκπαίδευσης».

Το συγκεκριμένο βιβλίο διδάσκεται πλέον στην Β’ Λυκείου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *